Små trafiksäkerhetsprojekt
Åboregionens kommuner och staten slöt år 2012 MBT-avtal (avtal om markanvändning, boende och trafik) och det tillhörande MBT-projektprogrammet för åren 2012–2015. MBT-avtalets mål var bland annat att förbättra trafiksäkerheten med små kostnadseffektiva åtgärder.
Trafiksäkerhetsprojekt genomfördes enligt följande:
- Friskala vägarrangemang (lv 1821)
- Förbättring av Kårkullas anslutning i Pargas (lv 180)
- Trafiksanering av Resovägen (lv 12150)
- Trafiksäkerhetsåtgärder i Rusko tätort (lv 2112)
- Förbättring av Seikeläs anslutning i Masku (lv 192)
- Förbättring av anslutningen vid Saustilantie i Sagu (lv 181)

Förbättring av riksväg 8 på sträckan Åbo–Björneborg
Förbättringen av riksväg 8 har varit Åboregionens största vägprojekt under de senaste åren. Vägetappen med mycket trafikstockning mellan Reso och Nousis byggdes om till motorväg och etappen blev klar år 2016. År 2017 förbättrades även Virmos anslutningar så att de blev säkrare. Samma år byggdes vägbelysning mellan Virmo och Letala på de etapper där sådan fortfarande fattades. I och med den har hela sträckan mellan Åbo och Björneborg en enhetlig vägbelysning.
Förbättringsprojektet för riksväg 8 fortsätter för närvarande på byggarbetsplatsen. På norra sidan om Nousis bygger man ett omkörningsfilpar, genomför nya anslutningsarrangemang och bygger viltstängsel som räcker ända till Virmo.

Åbos hamnförbindelse
I det år 2014 färdigställda projektet förbättrades trafikförbindelserna till hamnarna i Åbo. I projektet breddades Suikkilavägen ut till fyra filer mellan Raumovägen och Pansiovägen och smidigheten vid Suikkilavägens och Raumovägens planskilda anslutning förbättrades med tilläggsramper. I och med förbättringen av hamnförbindelserna har man även kunnat dirigera bort den tunga trafiken från vägnätet i stadens centrala områden.

Tuulissuos planskilda anslutning
Den farliga plankorsningen på Åbo ringväg vid Tuulissuo i Lundo ersattes med en planskild anslutning. Den öppnades för trafik år 2008. Den smidiga planskilda anslutningen har skapat förutsättningar för utvecklingen av industriområdet i Tuulissuo.

Nådendals hamnförbindelse
Åbo ringvägs säkerhet och Nådendals hamntrafiks smidighet förbättrades genom att ersätta den farliga plankorsningen vid Vanto i Nådendal med en planskild anslutning. Den planskilda anslutningen som öppnades för trafik år 2007 har skapat förutsättningar för utvecklingen av det intilliggande industriområdet Luolala.

Åbo stadsregions trafikcentral
Åbo och Reso stad samt Trafikverket grundade år 2014 en gemensam trafikcentral för Åbo stadsregion.
Trafikcentralen erbjuder aktuell information till gatornas användare, kollektivtrafiken och olika myndigheter. Den informerar bland annat om trafikstörningar, gatuarbeten, underhållsarbeten, trafikmängd och väderförhållanden. Vid störningssituationer i trafiken samarbetar trafikcentralen med olika myndigheter.

Förbättring av Åbo ringvägs östra del mellan Kausela och Kirismäki
För närvarande upprättas en vägplan för förbättringen av Åbo ringvägs östra del mellan Kausela (riksväg 10) och Kirismäki (riksväg 1). I planen ingår ersättning av plankorsningar med planskilda anslutningar. Man har redan beviljats finansiering för byggandet av dessa. De planskilda anslutningarna byggs under åren 2019–2021.
I planen ingår även ombyggnad av ringvägen så att den blir fyrfilig. För denna ombyggnad försöker man få finansiering så fort som möjligt för att de planskilda anslutningarna och ombyggnaden till fyra filer kan genomföras inom samma projekt. På så sätt skulle byggets störningar för trafiken och hamntransporterna bli så små som möjligt.

En säkrare trafik med små, effektiva och precisa åtgärder
I MBT-projektprogrammet för åren 2016–2019 som hör ihop med det år 2016 upprättade MBT-avtalet mellan Åboregionens kommuner och staten ingår flera av statens och kommunernas gemensamma trafiksäkerhetsprojekt. Fram till år 2020 genomförs bl.a.:
- Trafiksäkerhetsåtgärder för landsvägarna i Pemars centrum
- Förbättring av anslutningen vid Kustavintie (lv 192) och Pyheentie i Virmo
- Belysning på Rymättyläntie (lv 189) och viltstängsel på Luonnonmaa
- Skärgårdsvägen (lv 180), förbättring av Ålös anslutning i Pargas
- Byggandet av anslutningen vid Vahdontie (lv 2012) och Kaharintie till en rondell i Rusko

Elektrifiering av Nystadsbanan
Elektrifieringsplaneringen av Nystadsbanan har påbörjats och elektrifieringen av banan påbörjas år 2018. Elektrifieringen ska vara klar före år 2021.
Elektrifieringen av banan förbättrar smidigheten och tillförlitligheten hos näringslivets järnvägstransporter mellan Nystadsregionen och övriga landet.
På banan transporteras även en stor mängd farliga ämnen. Elektrifieringen minskar hanteringsbehovet av vagnar med farliga ämnen på rangerbangården i Åbo och förbättrar områdets säkerhet.

Pernovarvets trafikförbindelser
Den snabba tillväxten av Meyers varv hotar att få dess trafikförbindelser att stocka sig under de närmaste åren. Det behövs snabba åtgärder för att trygga deras funktionalitet. För tillfället pågår vägplanering för att förbättra trafikförbindelserna.
Med de förbättringsåtgärder som planeras för Pernos planskilda anslutning säkerställer man att anslutningen fungerar när trafiken ökar. Kompletteringen av Ihalas planskilda anslutning med ramperna i riktningen mot Nådendal möjliggör smidiga specialtransporter.
Vid Nådendalsvägen planeras en smidig cykelvägsförbindelse och busshållplatser vid anslutningarna, för att det ska vara enkelt för allt fler att ta sig smidigt till jobbet även med cykel och buss.

Åbo ringvägs förnyelser i Reso centrum
I Reso planeras förnyelse av Åbo ringvägs och riksväg 8:s planskilda anslutning och förande av ringvägen in i en tunnel vid centrum. Vägplaneringen för etappen är igång och blir klar i slutet av år 2019.

Åbo ringvägs förnyelser i Reso centrum
I Reso planeras förnyelse av Åbo ringvägs och riksväg 8:s planskilda anslutning och förande av ringvägen in i en tunnel vid centrum. Vägplaneringen för etappen är igång och blir klar i slutet av år 2019.
